Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Kijken zonder zien : omgaan met historische foto's
Author:
ISBN: 9789028962521 Year: 2011 Publisher: Kalmthout Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mensen zijn kijkdieren. Eerst zien, dan geloven. Zien ís geloven. Ook via andermans ogen en lenzen. Foto's hebben een enorme overtuigingskracht. Maar merkwaardig genoeg kijken en zien we doorgaans nogal achteloos en oppervlakkig, en ook met foto's springen we niet bepaald zorgvuldig om. Dat lijkt paradoxaal maar is in feite een logisch gevolg van de combinatie van de directe bewijskracht van foto's en hun meerduidigheid, een tekort aan inhoudelijke precisie. Hoe overtuigend foto's ook lijken, ze konden van het begin af niet zonder verklaring. De wereld van het beeld wordt door het woord beheerst. Niet de foto illustreert de tekst, het is de tekst die de foto belicht, duidt en verklaart. De overtuiging dat de camera niet liegt, niet liegen kan, maakt de leugen mogelijk. Er wordt geknipt en geplakt dat het een lieve lust is. Soms bewust, vaker niet-bewust, zonder dat men er erg in heeft. Foto's en bijschriften worden werktuigelijk aangepast aan andere omstandigheden en visies, toegesneden op nieuwe interpretaties en collectieve herinneringen. Gebeurtenissen veranderen van tijd, oorden van naam, slachtoffers en daders van identiteit. Het boek stelt vijftien min of meer bekende historische foto's voor. Omdat tekst en context in hoge mate bepalen wat wordt gezien, kan de lezer eerst zelf kijken en zien, een eigen mening vormen. Vervolgens worden de foto's op de lichtbak van de geschiedschrijver gelegd. Wordings- en receptiegeschiedenis, vormvarianten en wisselende betekenissen worden doorgelicht en in hun bredere historische en fotografische context geplaatst. Kijken en zien veranderen


Book
De verbeelding van de leeuw : een geschiedenis van media en natievorming in Vlaanderen
Authors: ---
ISBN: 9789082684032 9082684039 9789492639400 Year: 2020 Publisher: Antwerpen Peristyle

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als anno 2020 een Vlaamse regering geleid door Vlaamsnationalisten inzet op een Vlaamse canon, weet ze waarom.De natie moet verbeeld worden om te kunnen bestaan. Dat is altijd zo geweest. Na 1830 gaven historici, literatoren, musici en beeldende kunstenaars mee vorm aan een Belgische identiteit. In deze context ontwikkelde zich gaandeweg ook een Vlaams natievormingsproject in, naast en tegen de Belgische samenhorigheid. Vandaag vraagt de Vlaamse regering aan de publieke omroep en de film- en literatuurfondsen om de Vlaamse identiteit te versterken, terwijl Vlaamse nieuwsmedia dag in dag uit Vlaanderen letterlijk en fi guurlijk op de kaart zetten.Dit boek onderzoekt hoe media en cultuur worden ingezet voor de vorming van een Vlaamse natie, en dat al sinds de 19de eeuw, tot vandaag.Bruno De Wever en Gertjan Willems brachten historici, media- en communicatiewetenschappers, politicologen en taal- en letterkundigen samen om een interdisciplinair verhaal te vertellen over media en Vlaamse natievorming. Het boek bevat bijdragen van Kevin Absillis, Marnix Beyen, Daniël Biltereyst, Els De Bens, Benjamin De Cleen, Knut De Swert, Alexander Dhoest, Kris Humbeeck, Karin Raeymaeckers, Peter Van Aelst, Roel Vande Winkel, Sebastiaan Vandenbogaerde, Hilde Van den Bulck, Sarah Van Hoof en Karel Van Nieuwenhuyse.https://www.standaardboekhandel.be/p/de-verbeelding-van-de-leeuw-9789082684032

Keywords

#SBIB:309H1014 --- #SBIB:309H1024 --- #SBIB:949.3H1 --- Geschiedenis en/of organisatie van de media (met inbegrip van de rol van de media in de ontwikkelingsproblematiek) --- Mediaboodschappen met een ideologische en spiegelfunctie (beeld vrouw, migranten …) --- Geschiedenis van België: godsdienst en cultuur --- Sociology of culture --- National movements --- Mass communications --- anno 1800-1999 --- anno 2000-2009 --- anno 2010-2019 --- anno 2020-2029 --- Flanders --- BPB9999 --- C8 --- nationalisme --- media --- cultuur --- 331 Politiek. Vlaanderen --- Ideologie en politiek --- BPB2009 --- moyen de communication de masse --- identité culturelle --- Vlaams Gewest --- região flamenga --- regionen Flandern --- Flaami piirkond --- región Flamenca --- Flandria --- Flandern --- Flandra (Belgjikë) --- Flámsko --- flamand régió --- Région flamande --- Fjandri (Belgju) --- Flandry --- Регион Фландрија --- Flanderin alue --- Фландрия --- flämische Region --- Фландрија --- Flandra --- Flandrija --- regione fiamminga --- Flanders (Belgium) --- περιφέρεια Φλάνδρας --- Vlaanderen --- den flamske region --- Φλάνδρα --- Flandres --- Vlámsko --- Flandes (Bélgica) --- Фландриски Регион --- kulturní identita --- identitet kulturor --- identità culturale --- kultuuriidentiteet --- πολιτιστική ταυτότητα --- kulturel identitet --- kulturelle Identität --- културни идентитет --- kulttuuri-identiteetti --- identitate culturală --- културен идентитет --- tożsamość kulturowa --- културна идентичност --- identidad cultural --- cultural identity --- kulturna prepoznavnost --- kultūras identitāte --- kulturális identitás --- kultúrna identita --- kulturell identitet --- kulturni identitet --- identidade cultural --- kultūrinė tapatybė --- culturele identiteit --- identità kulturali --- kultūras patība --- pagastu sadarbība --- kulturális önazonosság --- pašvaldības iestāžu sadarbība --- kultūrinis tapatumas --- media masowe --- sredstva javnoga priopćavanja --- media tal-massa --- масмедия --- meios de comunicação de massas --- средства за јавно информирање --- massamedia --- mezzo di comunicazione di massa --- mediji --- масовни медији --- plašsaziņas līdzekļi --- masmédiá --- Massenmedium --- mass media --- tömegmédia --- medio de comunicación de masas --- massmedier --- hromadné sdělovací prostředky --- μέσο μαζικής επικοινωνίας --- masmedia --- žiniasklaida --- joukkoviestintävälineet --- massekommunikationsmiddel --- mass-media --- massiteabevahendid --- massikommunikatsioonivahendid --- sredstva javnoga informiranja --- joukkoviestimet --- masinės komunikacijos priemonės --- Massenkommunikationsmittel --- massimeediumid --- mjete të komunikimit masiv --- μίντια --- μέσο μαζικής ενημέρωσης --- мас-медиум --- tömegmédiumok --- massemedier --- medier --- média --- means of mass communication --- meios de comunicação social --- meedia --- masovokomunikačné prostriedky --- tömegtájékoztatási eszközök --- visuomenės informavimo priemonės --- Medien --- masovni mediji --- mijloace de comunicare în masă --- massacommunicatiemiddel --- médias --- veřejné sdělovací prostředky --- masu informācijas līdzekļi --- масовни медиуми --- massmedia --- masmédia --- History of Antwerp --- Vlaamse Beweging --- Reeck, Van den, Herman --- anno 1900-1909 --- anno 1910-1919 --- anno 1920-1929 --- 949.3.09 --- Geschiedenis van de Vlaamse beweging --- 949.3.09 Geschiedenis van de Vlaamse beweging --- Media --- Beeldvorming --- Cultuur --- Journalistiek --- Cultuurgeschiedenis --- Massamedia --- 950 Vlaamse Beweging --- Toerisme --- Reizen --- Ziekte --- Emigratie --- Vliegen (werkwoord) --- Flóndras (An Bheilg) --- féiniúlacht chultúrtha --- mórmheáin --- região flamenga --- identité culturelle --- Boekgeschiedenis (kennisdomein) --- Socioculturele geschiedenis na 1830 (kennisdomein)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by